نقل و انتقالات فوتبال اروپا از نگاه بازاریابی
اگر تا به حال فکر می کردید انتقال بازیکنان بین تیم های بزرگ بر اساس معیار های فنی صورت می گیرد اشتباه می کردید. در این نگارش سعی بر تشریح نقش مارکتینگ بر نقل و انتقالات بزرگ فوتبال اروپا دارم.
دی ماری
تیتر روزنامه AS: چون او پیراهن نمیفروشه !
شاید برای شما هم جدایی دی ماریا از رئال مادرید غیر منتظره بود . کسی که بهترین پاسور این تیم بود و نمایش درخشانی در جام جهانی داشت. وی یکی از ارکان اصلی رئال مادرید در قهرمانی جام باشگاه های اروپا بود. اما چه بخواهیم چه نخواهیم او چهره جذابی نداشت و همین امر باعث شده بود که محبوبیت چندانی بین طرفداران رئال مادرید در سراسر دنیا نداشته باشد. او نتوانست پیراهن های رئال را مطابق انتظار بفروشد. “فلورنتینو پرز” ریاست رئال که بازاریابی را به خوبی می شناسد ، با درآمد حاصل از فروش او، خامس رودریگز ستاره جوان و خوش سیمای کلمبیایی را خرید. رودریگز در 48 ساعت اول، 345 هزار پیراهن خود را فروخت و از این بابت بیست میلیون یورو برای رئال درآمد زایی کرد . همچنین در جلسه معارفه موفق شد نزدیک ده میلیون یورو بدست آورد ! پیراهن دی ماریا نیز فروش فوق العاده ای در منچستر داشت ؛ 24% از کل فروش پیراهن های لیگ جزیره !
شینجی کاگاوا
ستاره ای که نتوانست انتظارات را در منچستر برآورده کند. شاید همه او را خریدی ناموفق برای منچستر بدانند، اما بابت این انتقال سود سرشاری عاید منچستر شد. منچستری ها بابت خرید او 12 میلیون پوند پرداخت کردند و برای فروش او 8 میلیون یورو دریافت کردند. اما این یک شکست مالی برای منچستر نبود. پیراهن کاگاوا نهمین پیراهن پرفروش لیگ جزیره در سال قبل بود! مدیران منچستر، بازار آسیایی فروش پیراهن او را هدف قرار داده بودند و موفقیت قابل توجهی نیز به دست آوردند. اما مدیر بازرگانی من یونایتد می گوید درآمدهای احتمالی این قرارداد که از طریق فروش پیراهن عاید باشگاه شد به هیچ عنوان فاکتوری تعیین کننده در به خدمت گرفتن “کاگاوا” نبوده است. “ریچارد آرنولد” به رسانه ها گفت:” ما کاگاوا را نخریدیم که پیراهنش را بفروشیم. ما به 25 بازیکن تکیه داریم و همه آنها ستاره هستند”. وی گفت:” ما 25 جرج کلونی داریم. اگر شما به موفقیت هایی که ما در شرق آسیا به دست آورده ایم نگاه کنید خواهید دید که این موفقیت ها به یک یا چند نفر متکی نیست”. اما واقعیت چیز دیگری است. آنها در سال 2013 برای تور پیش فصل خود به ژاپن دعوت شدند و با تیم های ژاپنی بازی کردند. این یعنی سود هنگفت! در طول دو سال بازی کاگاوا در منچستر، حق پخش بازی های منچستر توسط چندین شبکه ژاپنی خریداری شد. این یعنی درآمد زایی ! در سال های قبل هم چنین سناریویی در مورد پارک جی سونگ (ستاره کره جنوبی) تکرار شده بود. منچستری ها سخت در پی کسب محبوبیت در آسیا به ویژه جنوب شرق آسیا هستند.
این سه معیار در درآمد زایی نقل و انتقالات فوتبالی موثر است:
فروش پیراهن
فروش حق پخش تلویزیونی
دعوت برای تور پیش فصل